Zonhjälpen 1

OK jag erkänner mig själv som fiaskoturfaren No 2 (efter Fredrick…)

Jag var ute häromdagen och skulle briljera med några nya unika zoner i min samling. Järvafältet har ju begåvats med några nya zoner varav en, SäbyWoods på kartan såg extra klurig ut, och därför extra intressant!

Det ser inte mycket ut för omvärlden, men för den som inte vet så är Järvafältet naturreservat och biltrafik är förbjuden, därför utlovas långa avstånd. Jag och turfrottisen (såklart) parkerade Turf70:n vid Bögsgård. Härligt väder och mina nya Meidl skulle vandras in, alltså perfekta förhållanden!


Bögs Gård, en 4H gård som är trevlig med lite djur och fik.


Nya kängor att gå in

Vi satte kurs mot GrönaGläntan, enligt infoskyltarna en gammal järnåldersgård där man än i dag odlar ängen på gammalt vis, av gården finns inget kvar annat än några grundstenar. När vi kom fram i hettan och hade tagit zonen så hände nånting märkligt! Helt plötsligt såg jag ytterligare en ny zon i området!
Det var VäsbyFornborg som tillkommit! Vi turfade på mot zonen, tyvärr valde vi ”fel” väg fram och fick klättra uppför en kraftig brant, när vi till sist kom upp bjöds vi på några stenar och en tom infotavla, men en härlig utsikt!
nu visade det sig att zonmakaren SunYour precis höll på att bygga zoner i området och nu var GrönaGläntan flyttad och omdöpt till VibySyd 🙂


Turfrottisen uppe på fornborgen

Tillbaka hittade vi en mycket bättre väg… Vi fortsatte vidare mot Vovvezone som ligger vid en fin grillplats.


Medtag korv!

Sedan vidare mot SäbyWoods. Tur vi hade dricka med oss, sånhär marsch hade vi ju knappt gjort sedan zonen Vraket togs…
Väl framme efter Rocksta gård genade jag över fälten rakt mot zonen i hopp om att finna nån stig.
Pyttsan! Det var midjehögt gräs, klafs klafs mark i kohagarna. Jag hoppade fram på tuvor för att hitta bärande mark. Framme vid skogsbrynet blev det inte bättre… Stockholms mangroveträsk uppenbarade sig… Kossorna som vanligtvis brukar gå här hade trampat upp allt i en mysig blandning med bajs och lera.

Jag följde skogen och gjorde flera instick i träsket mot zonen utan att finna nån bra väg framåt. Visst, hade jag velat gå i knädjup lera med mina nya kängor så hade jag nog hittat mig fram… men det kändes inte aktuellt.


Mangrove deluxe!

Efter flera instick så kom jag fram till en annan äng och där uppenbarade sig en höjd i riktning mot zonen. I andra änden av ängen var det ju såklart ett 2 meter brett dike. Nu är jag vid det nedersta insticket på kartan. Jag följde diket mot en spång över och när vi kom över och började gå mot höjden så ser jag att Turfrottisen spetsar öronen och hoppar upp och ned i det höga gräset för att se.
I samma ögonblick så hör även jag ett jävla grymtande från höjden. Grymtandet ökade och helt plötsligt får vi syn på ett gäng vildsvin. Nej tack! Slutturfat för idag! Tillbaka till turf70:n och hem, utan SäbyWoods… FIASKO igen!


Skattkartan

Vem vet, en vacker dag kanske vi återvänder och då gå vi direkt den gula markeringen.
Och detta mina vänner är nu då en turfhjälp deluxe där ni sparar en timmes klafsande… Gå direkt på den gula leden så kanske, kanske det går att ta zonen….?
Medtag bössa med slugs!

Förste som tar zonen får en glass!

Edit*
Grattis roffe! Jag är skyldig dig en glass!

5 reaktioner till “Zonhjälpen 1

  1. Känns lite risky att gå i högt gräs med tillhörande vildsvin. Om man lämnar vovvarna hemma så kanske man kan smyga sig förbi grisarna. Och glass är ju alltid gott 😉

    Gilla

  2. Hej! Håller med om fantastisk utsikt från VäsbyFornborg – rundade nåt träskliknande på väg upp.

    Gilla

Kommentarsfältet är stängt.