Extremezontagning deluxe!

Mitt fiasko att ta zonen Säbywoods har ni ju kunnat läsa om tidigare i min blogg.

Även hur turfaren Roffe blev först, och hittills den ende, att ta zonen. Detta är ju såklart lite inspirerande så jag och turfweilern Hjalle tog på oss stövlarna i hallen och åkte iväg!

image

Det kändes lite som dålig karma när vi passerade djurkadaver och upphängda döskallar i döda träd på vägen ut mot zonen…. Men det stoppade oss inte!
image

Det som däremot skulle bli en tuffare nöt att knäcka var ju träsket som skulle passeras… Vi kämpade och kämpade flera timmar genom klafset och det var knappt så att stövelskaften räckte till…. man fick balansera på de våtsjuka tuvorna…. På kartan var vi så nära så nära och när det var 30 meter kvar ungefär….

image

Kom vi fram till detta!! Ett jäkla krondike på tre meter…! Endast ett par alternativ kom upp i huvudet…

1. Fiasko 2 och vända. Kändes INTE som ett alternativ ganska snabbt…

2. ta av sig kläderna och vada över. Kändes INTE som ett alternativ… Yuk….

3. Vända och gå längs med diket och försöka ta sig över…..

image

Det blev såklart alternativ 3! jag släpade några trädstammar till en avsmalnad passage och balanserade över diket… Tyvärr blev Hjalle kvar på fel sida vilket oroade honom mycket…

image

Han följde ju såklart med längs med diket tillbaka och väntade så fint när jag tog ZONEN!!

Nu är det ju bara samma väg tillbaka…

image

När vi kom hem behövde Hjalle en behövlig dusch, finns det nåt mysigare än nybadade hundar?

image

All respekt till kommande zontagare av denna zon. Jag är nöjd med min take iaf.

Jag filmade lite grann på vägen fram, tyvärr inte vid själva zontagningen då Hjalle var lite stressad över att vara på fel sida…. Men filmen visar lite grann vedermödorna att ta sig fram till zonen…. 🙂

EDIT**

Woohoo!!

Min dokumentation verkar ha burit frukt! Nu är zonen namnändrad till SäbyNightmare istället, MYCKET passande 🙂   och till lite mjukare turfing har nu SäbySoftStyle tillkommit!

8 reaktioner till “Extremezontagning deluxe!

  1. Respekt!! Hoppas att Hjalle fick ett rejält ben efter det äventyret. Fint läskig bakgrundsmusik också
    E

    Gilla

  2. Bra jobbat av er båda 🙂

    Tror nog Hjalle tyckte att du kunde lagt en tjockare trädstam över. 😉

    Tycker ni är värda en guldbagge för denna dokumentär. 🙂

    Gilla

  3. Ha ha, jädra bra film.
    En eloge till zonbyggaren och en ännu större till alla som tar denna zon!

    Gilla

  4. På 80-talet träffade jag en pensionerad Major som bodde i Råcksta gård ca 500 m norr om träskområdet. Han berättade om förr i tiden, hur någon han kände (minns inte relationen) höll på att dika i området. Personen halkade bakåt och fick ett rejält sår av en vass träbit i träsket. Såret ledde till en relativt snabb infektion, stelkramp, och om jag minns det rätt så dog han av blodförgiftning efter någon dag. :-/
    Tänk på att vara försiktiga i träsk! Och nuförtiden är ju också sjukvården så mycket bättre.

    Gilla

Kommentarsfältet är stängt.