Succé och fiasko!

Man skulle kunna dela in senaste tidens aktivitet hos zontjuven i två kategorier. Succé och fiasko!

När det gäller succé så gäller det geocaching, det är bra mycket skojigare än jag kunde föreställa mig. Den som gjort det hela till succé är att man kan ta med barnen på en ”runda” och jag tror att jag och de två minsta har promenerat minst 10-15km i helgen och letat gömmor. Mellantjejen har redan blivit proffs på att hitta dom först, till lillemans stora förtret… Det har blivit en och annan tappad sug 🙂 Vi kommer till ibland spännande platser som tex denna bunker på Järvafältet. Cachen Staircase with holes

(lånad bild)

eller dessa myspysiga Highland Cattle kossor som gärna vill smaka på en näve gröngräs.

image

Eller kluriga gömmor som tar lång tid att hitta.

image

Som sagt, jättekul att kunna göra saker tillsammans med barnen!

Sen så har jag gömt min första egna cache!
Den heter High Voltage för den som vill leta den. Vid release passade jag på att ta zonen enforcement som ligger väldigt nära och tittade på turfkartan att ”jester” var helt way off från zonen! Han var ju ungefär där min cachegömma fanns. Så jag begav mig ditåt och dröm om min förvåning, en geoturfare till! inte illa att han hade hittat min gömma så snabbt, och dessutom hade turf på så att han syndes i appen, crazy! Vi hade ett litet rallysnack innan han cyklade iväg mot nya zoner/cachar. Det strömmade till mer folk till gömman. Dom som har en fiffig funktion aktiverad, nämligen notify. Dvs att man får mail så snart en ny cache kommer ut i det område man ställt in sina preferenser. Det finns nåt som heter FTF (First to find) och det är lite av en sport att vara FTF.

Sen har vi då det stora fiaskot!!

För första gången på 11 omgångar har jag blivit nollad!

image
(appen muppar sig och visar +10 2z vilket är fel!)

Alltså jag har ingen zon, ingen pph, jag är looser.. Det är väl kanske lika bra att vänja sig… Är man i zonlöst land och knatar rund en halv dag och letar plastburkar så blir det inga zoner helt enkelt…

Man får ta det onda med det goda helt enkelt!

Geoturfing is the shit!

6 reaktioner till “Succé och fiasko!

  1. Blev nyfiken på geocaching efter att ha läst här.Eftersom jag inte är ett dugg tävlingsinriktad kan turf ibland bli för mycket 🙂 blir dock inte riktigt klok på alla ikoner som visas. Har kollat på geocaching.com och .se men är ändå lite förbryllad,har du nåt tips? Hur kom du igång?

    Gilla

    1. Då kanske geoturfing passar dig jättebra. Inget stress utan egentligen ”bara” en jakt på unika zoner/cachar. Självklart tar man ju turfzoner på väg till en cache. Du är rätt ute genom att skapa en användare på geocaching.com Sen bör man ha en gps eller gärna en telefon med gps. Kör man med telefon kan man köra ”papperslöst” dvs allt finns i telefonen, men då behövs en app.
      Där finns det massor av olika, både dyra och gratis. Enklast är geocaching.com egen app, men den kostar pengar. Vill man testa sig fram kan jag rekommendera gratisappar som neongeo eller c:geo. Enligt uppgift skall även geomaid för 20:- vara bra, men den har jag inte testat. När du har ett konto och appen är det bara att köra igång! Se gärna den enkla presentationsfilmen på geocaching.com http://youtu.be/-4VFeYZTTYs Lycka till!

      Gilla

  2. Det där lät ju intressant. Kanske nåt att prova på tillsammans med Turfandet!! Barnen brukar vara ute med mig och turfa de tycker det är jätte roligt. Jag gåturfar ju bara så då kan de ju va med=).Ha en fin fin dag/Alfaturfen

    Gilla

    1. En mycket bra idé!
      Den stora skillnaden är ju dock att en cache tar man EN gång medan en zon många. I vart fall kan man som zonmakare få väldigt bra uppslag för ”mullezoner” som de flesta turfare kanske bara tar en gång.

      Skulle vara kul med lite mer spring nära cacharna också, där är man ju livrädd för ”mugglare” 🙂

      Gilla

  3. Jag har i alla fall upptäckt att GC och Turf ofta siktar på samma områden, vilket är intressanta spots i städer eller utsiktsplatser etc. i lantligare miljöer. Det BORDE krocka nästan automatiskt. 🙂

    Gilla

Kommentarsfältet är stängt.